پایگاه فرهنگی مذهبی قرآن و عترت

به پایگاه فرهنگی مذهبی قرآن و عترت خوش آمدید

آموزش ها

یک دقیقه روضه با نوای استاد میرزا محمدی

آخرین نظرات


«محمد بدرحسین» در سوم ژانویه سال 1937 میلادی در شهر «السنطه» در مرکز طنطا، از توابع استان غربی در خانواده‌ای مذهبی به‌ دنیا آمد، پدرش حافظ قرآن بود و در میان عامه مردم به زهد و پارسایی شهرت داشت.
پدرش هنگامی که محمد 14 سال داشت او را به مکتب‌خانه، نزد یکی از اساتید مسلط بر علم قرائت قرآن برد تا قرآن کریم را حفظ کند و علوم و فنون تلاوت این کتاب آسمانی را فراگیرد، آری نبوغ و استعداد زایدالوصف این نوجوان و اجرای دقیق درس‌هایی که استادش به وی آموخته بود باعث شد تا استادش پی به این نکته ببرد که شاگردش روزی یکی از قاریان معروف جهان اسلام خواهد شد.
محمد بدرحسین خاطرات دوران نوجوانی خود را این‌گونه بازگو می‌کند: پیشرفت کار من در فراگیری و حفظ قرآن کریم در مکتب‌خانه بسیار خوب بود و من بر تلاش خود برای تحقق این امر که روزی یکی از قاریان بزرگ شوم، می‌افزودم.
وی می‌افزاید: گیرنده رادیو تنها وسیله سرگرمی من بود که در مقابل آن می‌نشستم و از تلاوت‌ نابغه‌های قرائت مصر چون «مصطفی اسماعیل»، «عبدالفتاح شعشاعی»، «محمود علی البناء»، «عبدالباسط محمد عبدالصمد» و دیگر قاریان مشهور استفاده می‌کردم.
محمد بدرحسین آن‌گاه به چگونگی پیوستن خود به دانشگاه الازهر اشاره می‌کند و در این‌ باره می‌گوید: از آن‌جایی که پدرم با استادان، علماء و دانشمندان علوم دینی و قرآنی نشست و برخاست داشت، دوست می‌داشت که من نیز با رفتن به الازهر یکی از تحصیل‌کردگان علوم دینی شوم، از این رو شرایطی را فراهم کرد که من وارد دانشگاه الازهر شوم و به فراگیری دروس دانشگاهی در زمینه علوم دینی مشغول شوم.
وی می‌افزاید: با پیوستن من به دانشگاه الازهر من به فراگیری علوم قرآنی به صورت آکادمیک پرداختم و به لطف این‌که حافظ قرآن بودم و با تلاش و کوشش توانستم مدارج ترقی را در آن‌جا گذرانده و با معدل ممتاز فارغ‌التحصیل شوم.
عشق و علاقه بی‌حد و حصر و بسیار زیاد محمد بدرحسین به تلاوت قرآن سبب شد وی از سبک مرحوم استاد «مصطفی اسماعیل» تقلید کند و در محافل ترحیم و مناسبت‌های دینی به تلاوت قرآن کریم بپردازد.
وی در این باره می‌گوید: از هر فرصتی برای تلاوت قرآن حتی برای پنج دقیقه نیز استفاده می‌کردم، در ابتدا به علت این‌که مکان‌هایی که در آن‌ها به تلاوت قرآن می‌پرداختم محل تردد بزرگان قرائت مصر بود و من اینک در جای آن‌ها می‌نشستم و قرآن تلاوت می‌کردم مضطرب بودم، اما با عنایت خداوند کار تلاوت من تا جایی خوب پیش رفت که بعضی دوستان به من پیشنهاد دادند که وارد رادیو شوم.

ورود به رادیو 
بدرحسین ادامه می‌دهد: وقتی تشویق‌های دوستان خود را مبنی بر این‌که من توانایی تلاوت قرآن در رادیو را دارم دیدم با توکل به خداوند متعال در سال 1961 میلادی و در حالی که 24 سال بیشتر نداشتم تقاضای خود برای ورود به رادیو را به هیئت داوری قاریان رادیوی مصر ارائه دادم و این امر هم‌زمان شد با تقاضای 160 قاری دیگر که خواهان ورود به رادیو بودند.
وی می‌افزاید: هیئت داوری رادیو نیز پس از برسی‌های فراوان از آن تعداد، فقط چهار نفر را واجد شرایط برای قرائت در رادیو اعلام کردند که یکی از آن‌ها من بودم و سه نفر دیگر نیز عبارت بودند از «راغب مصطفى غلوش»، «عبدالعزیز علی فرج» و «محمد ساعی نصرالحرزاوی»

تحلیلی مختصر درباره تلاوت‌های استاد بدرحسین 
سبک تلاوت استاد محمد بدرحسین را می‌توان سبکی تلفیقی از سبک‌های قراء متقدم و متأخر مصر دانست، هرچند که وی از صدایی قوی برخوردار است اما به نظر می‌رسد همواره در پرده‌های اوج با احتیاط بسیار بیشتری به تلاوت قرآن می‌پردازد.
در تلاوت‌های بدرحسین مقام‌های بیات، رست و نهاوند را نسبت به دیگر مقام‌ها می‌توان به وفور یافت، وی همچنین تلاوت‌های خود را در یک و نیم اکتاو صوتی اجرا می‌کند و از نفس تقریباً مناسبی برای اجرای فرازهایی طولانی از آیات قرآن کریم برخوردار است

 

محمد بدرحسین - سوره آل عمران آیات 1 تا 9

محمد بدرحسین - سوره ی احزاب آیات 38 تا 48

محمد بدرحسین - سوره ی ص آیات 26 تا 40

محمد بدر حسین سوره فصلت تین و علق

اَللهُمَ صَلِ عَلی مُحَمّد وَ آلِ مُحَمّد و عَجِل فَرَجَهُم

بدرحسین

دانلود قرائت

قران

با نظرات ارزنده خود ما را یاری کنید (۰)

نظراتی که بصورت خصوصی ارسال می شوند امکان نمایش و پاسخگویی از طرف مدیر را ندارند

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه