پایگاه فرهنگی مذهبی قرآن و عترت

به پایگاه فرهنگی مذهبی قرآن و عترت خوش آمدید

آموزش ها

یک دقیقه روضه با نوای استاد میرزا محمدی

آخرین نظرات

روز گشایش و درود عن ابى عبد الله(علیه السلام) قال:والعمل فیه یعدل ثمانین شهرا، و ینبغى ان یکثر فیه ذکر الله عزوجل، والصلوة على النبى(صلی الله علیه و آله و سلم) ، ویوسع الرجل فیه على عیاله....وسائل الشیعه 7: 325، ح 6. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: ارزش عمل در آن روز (عید غدیر) برابر با هشتاد ماه است، و شایسته است آن روز ذکر خدا و درود بر پیامبر(صلی الله علیه و آله و سلم) زیاد شود، و مرد، بر خانواده خود توسعه دهد. 

 روز دیدار رهبرى عن مولانا ابى‏الحسن على بن محمد(علیه السلام) قال لابى اسحاق:و یوم الغدیر فیه اقام النبى(صلی الله علیه و آله و سلم) اخاه علیا علما للناس و اماما من بعده،[قال] قلت:صدقت جعلت فداک، لذلک قصدت، اشهد انک حجة الله على خلقه......وسائل الشیعه 7: 324، ح 3.

امام هادى(علیه السلام) به ابواسحاق فرمودند: در روز غدیر پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) برادرش على(علیه السلام) را بلند کرد و به عنوان پرچمدار (و فرمانده) مردم و پیشواى بعد از خودش معرفى کرد. ابواسحاق گفت: عرض کردم، فدایت‏شوم راست فرمودى. به خاطر همین به زیارت و دیدار شما آمدم، گواهى مى‏ دهم که تو حجت‏ خدا بر مردم هستى. 

 

 روز تکبیر عن على بن موسى الرضا(علیه السلام) :من زار فیه مؤمنا ادخل‏الله قبره سبعین نورا و وسع فى قبره و یزور قبره کل یوم سبعون الف ملک ویبشرونه بالجنة.....اقبال الاعمال: 778.

امام رضا(علیه السلام) فرمودند: کسى که در روز (غدیر) مؤمنى را دیدار کند، خداوند هفتاد نور بر قبر او وارد مى کند و قبرش را توسعه مى‏ دهد و هر روز هفتاد هزار فرشته قبر او را زیارت مى‏ کنند و او را به بهشت بشارت مى‏ دهند.

 

 روز دیدار و نیکى قال الصادق(علیه السلام): ینبغى لکم ان تتقربوا الى الله تعالى بالبر والصوم والصلوة و صلة الرحم و صلة الاخوان، فان الانبیاء علیهم السلام کانوا اذا اقاموا اوصیاءهم فعلوا ذلک و امروا به....مصباح المتهجد: 736. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: شایسته است با نیکى کردن به دیگران و روزه و نماز و بجا آوردن صله رحم و دیدار برادران ایمانى به خدا نزدیک شوید، زیرا پیامبران زمانى که جانشینان خود را نصب مى ‏کردند، چنین مى‏ کردند و به آن توصیه مى‏ فرمودند.

 

نماز در مسجد غدیر عن ابى عبد الله(علیه السلام) قال:انه تستحب الصلوة فى مسجد الغدیرلان النبى(صلی الله علیه و آله و سلم) اقام فیه امیر المؤمنین(ع)و هو موضع اظهرالله عزوجل فیه الحق....وسائل الشیعه 3: 549. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: نماز خواندن در مسجد غدیر مستحب است، چون پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) در آنجا امیرمؤمنان(علیه السلام) را معرفى و منصوب کرد. و آنجایى است که خداى بزرگ، حق را آشکار کرد.

 

 نماز روز غدیر عن ابى عبد الله(علیه السلام) قال:و من صلى فیه رکعتین اى وقت‏شاء و افضله قرب الزوال و هى الساعة التى اقیم فیها امیرالمؤمنین(علیه السلام) بغدیر خم علما للناس و... کان کمن حضر ذلک الیوم... وسائل الشیعه 5: 225، ح 2. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: کسى که در روز عید غدیر هر ساعتى که خواست، دو رکعت نماز بخواند و بهتر اینست که نزدیک ظهر باشد که آن ساعتى است که امیرالمؤمنین(علیه السلام) در آن ساعت در غدیر خم به امامت منصوب شد، (هر که چنین کند) همانند کسى است که در آن روز حضور پیدا کرده است.

 

روزه غدیر قال الصادق(علیه السلام):صیام یوم غدیر خم یعدل صیام عمر الدنیا لو عاش انسان ثم صام ما عمرت الدنیا لکان له ثواب ذلک.... وسائل الشیعه 7: 324، ح 4. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: روزه روز غدیر خم با روزه تمام عمر جهان برابر است. یعنى اگر انسانى همیشه زنده باشد و همه عمر را روزه بگیرد، ثواب او به اندازه ثواب روزه عید غدیر است.

 

 زندگى پیامبرگونه قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): من یرید ان یحیى حیاتى، و یموت مماتى،ویسکن جنة الخلد التى وعدنى ربى‏فلیتول على ابن ابى طالب،(ع) فانه لن یخرجکم من هدى،ولن یدخلکم فى ضلالة.....الغدیر 10: 278. رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: کسى که مى‏ خواهد زندگى و مرگش همانند من باشد و در بهشت جاودانه‏اى که پروردگارم به من وعده کرده، ساکن شود، ولایت على بن ابى طالب(علیه السلام) را انتخاب کند، زیرا او هرگز شما را از راه هدایت بیرون نبرده، به گمراهى نمى‏ کشاند.

 

پیامبر و امامت على(علیه السلام) عن جابر بن عبد الله الانصارى قال: سمعت‏رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم) یقول لعلى بن ابى طالب(علیه السلام):یا على! انت اخى و وصیى و وارثى‏وخلیفتى على‏امتى فى‏حیوتى و بعد وفاتى‏محبک محبى و مبغضک مبغضى‏و عدوک عدوى....امالى صدوق: 124، ح 5.

جابربن عبد الله انصارى مى‏گوید: از رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) شنیدم که به على بن ابى طالب(علیه السلام) فرمودند:اى على، تو برادر و وصى و وارث و جانشین من در میان امت من در زمان حیات و بعد از مرگ منى. دوستدار تو دوستدار من و دشمن و کینه‏توز تو دشمن من است.

 

 پایه‏ هاى اسلام عن ابى جعفر(علیه السلام) قال: بنى الاسلام على خمس:الصلوة و الزکوة و الصوم و الحج و الولایة‏و لم یناد بشى‏ء ما نودى بالولایة یوم الغدیر.....کافى 2، 21، ح 8. امام باقر(علیه السلام) فرمودند: اسلام بر پنج پایه استوار شده است: نماز، زکات، روزه، حج و ولایت و به هیچ چیز به اندازه آنچه در روز غدیر به ولایت تاکید شده، ندا نشده است.

 

 ولایت جاودانه عن ابى الحسن(علیه السلام) قال: ولایة على(علیه السلام) مکتوبة فى صحف جمیع الانبیاء ولن یبعث‏الله رسولا الا بنبوة محمد ووصیة على(ع).....سفینة البحار 2: 691. امام کاظم(علیه السلام) فرمودند: ولایت على(علیه السلام) در کتابهاى همه پیامبران ثبت‏ شده است و هیچ پیامبرى مبعوث نشد، مگر با میثاق نبوت محمد(صلی الله علیه و آله و سلم) و امامت على(ع)

 

ولایت و توحید قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): ولایة على بن ابى طالب ولایة الله‏و حبه عبادة الله و اتباعه فریضة الله‏و اولیاؤه اولیاء الله و اعداؤه اعداء الله‏و حربه حرب الله و سلمه سلم الله عز و جل....امالى صدوق: 32. رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند: ولایت على بن ابیطالب(علیه السلام) ولایت‏ خداست، دوست داشتن او عبادت خداست، پیروى کردن او واجب الهى است و دوستان او دوستان خدا و دشمنان او دشمنان خدایند، جنگ با او، جنگ با خدا و صلح با او، صلح با خداى متعال است.

 

روز ناله نومیدى شیطان عن جعفر، عن ابیه(صلی الله علیه و آله و سلم) قال:ان ابلیس عدوالله رن اربع رنات: یوم لعن، و یوم اهبط الى الارض،و یوم بعث النبى(صلی الله علیه و آله و سلم) و یوم الغدیر. قرب الاسناد: 10. امام باقر(علیه السلام) از پدر بزرگوارش امام صادق(علیه السلام) نقل کرد که فرمودند:شیطان دشمن خدا چهار بار ناله کرد: روزى که مورد لعن خدا واقع شد و روزى که به زمین هبوط کرد و روزى که پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) مبعوث شد و روز عید غدیر.

 

 ولایت علوى دژ توحید عن النبى(صلی الله علیه و آله و سلم): یقول الله تبارک و تعالى: ولایة على بن ابى طالب حصنى،فمن دخل حصنى امن من نارى....جامع الاخبار: 52، ح 7. پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:خداوند مى‏ فرماید: ولایت على بن ابیطالب دژ محکم من است، پس هر کس داخل قلعه من گردد، از آتش دوزخم محفوظ خواهد بود.

 

 جانشین پیامبر قال رسول الله(صلی الله علیه و آله و سلم): یا على انا مدینة العلم و انت بابها و لن تؤتى المدینة الا من قبل الباب... انت امام امتى و خلیفتى علیها بعدى، سعد من اطاعک و شقى من عصاک، و ربح من تولاک و خسر من عاداک.....جامع الاخبار: 52، ح 9. رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) فرمودند:اى على من شهر علمم و تو درب آن هستى، به شهر جز از راه درب آن وارد نشوند. ... تو پیشواى امت من و جانشین من در این شهرى، کسى که اطاعت تو کند سعادتمند است، و کسى که تو را نافرمانى کند، بدبخت است، و دوستدار تو سود برده و دشمن تو زیان کرده است.

 

 اسلام در سایه ولایت قال الصادق(علیه السلام): اثافى الاسلام ثلاثة:الصلوة و الزکوة و الولایة،لا تصح واحدة منهن الا بصاحبتیها....کافى: 2، ص 18. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: سنگهاى زیربناى اسلام سه چیز است:نماز، زکات و ولایت که هیچ یک از آنهابدون دیگرى درست نمى‏شود.

 

ده هزار شاهد قال ابو عبد الله(علیه السلام): العجب یا حفص لما لقى على بن ابى‏طالب!! انه کان له عشرة الاف شاهد لم یقدر على اخذ حقه و الرجل یاخذ حقه بشاهدین.....بحار الانوار: 37، 140. امام صادق(علیه السلام) فرمودند: اى حفص! شگفتا از آنچه على بن ابى طالب(علیه السلام) با آن مواجه شد! او با ده هزار شاهد و گواه (در روز غدیر) نتوانست‏ حق خود را بگیرد، در حالى که شخص با دو شاهد حق خود را مى‏ گیرد.

 

 على(علیه السلام)، مفسر قرآن عن النبى(صلی الله علیه و آله و سلم) فى احتجاجه یوم الغدیر: على تفسیر کتاب الله، و الداعى الیه، الا و ان الحلال و الحرام اکثر من ان احصیهما و اعرفهما، فآمر بالحلال و انهى عن الحرام فى مقام واحد، فامرت ان آخذ البیعة علیکم و الصفقة منکم، بقبول ما جئت به عن الله عز و جل فى على امیر المؤمنین و الائمة من بعده، معاشر الناس تدبروا و افهموا آیاته، و انظروا فى محکماته و لا تتبعوا متشابهه، فو الله لن یبین لکم زواجره، و لا یوضع لکم عن تفسیره الا الذى انا آخذ بیده......وسایل الشیعه: 18، 142، ح 43.

پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) روز عید غدیر فرمودند: على(علیه السلام) تفسیر کتاب خدا، و دعوت کننده به سوى خداست، آگاه باشید که حلال و حرام بیش از آنست که من معرفى و به آنها امر و نهى کنم و بشمارم. پس دستور داشتم که از شما عهد و پیمان بگیرم که آنچه را در مورد على امیرمؤمنان، و پیشوایان بعد او از طرف خداوند بزرگ آوردم، بپذیرید. اى مردم! اندیشه کنید و آیات الهى را بفهمید، در محکمات آن دقت کنید و متشابهات آن را دنبال نکنید. به خدا قسم هرگز کسى نداهاى قرآن را نمى‏ تواند بیان کند و تفسیر آن را روشن کند، جز آن کسى که من دست او را گرفته‏ ام (و او را معرفى کردم).

اَللهُمَ صَلِ عَلی مُحَمّد وَ آلِ مُحَمّد و عَجِل فَرَجَهُم

حقانیت شیعه

شیعه

علی ابن ابیطالب

غدیر

با نظرات ارزنده خود ما را یاری کنید (۰)

نظراتی که بصورت خصوصی ارسال می شوند امکان نمایش و پاسخگویی از طرف مدیر را ندارند

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه