پایگاه فرهنگی مذهبی قرآن و عترت

به پایگاه فرهنگی مذهبی قرآن و عترت خوش آمدید

آموزش ها

یک دقیقه روضه با نوای استاد میرزا محمدی

آخرین نظرات

 

علی ـ علیه السلام ـ منبع علم و کمال

مناظره حضرت علی(ع) با اسقف نجران

  «انس بن مالک» گوید: اسقف نجران[1]وارد مدینه شد و به حضور عمر آمد تا جزیه[2] خود را بپردازد. عمر بن خطاب او را به اسلام دعوت کرد. اسقف گفت: « ای عمر! شما مسلمانان معتقدید: أنَّ اللهِ «جَنَّهٍ عَرْضُهَا السَّماواتُ وَ الْأَرْضُ»[3] (برای خدا بهشتی است که عرض آن آسمانها و زمین را فرا می‌گیرد) به من بگو در این صورت آتش دوزخ و جهنم کجاست؟

عمر از جواب دادن عاجز ماند. سپس به ناچار طبق معمول به علی ـ علیه السلام ـ که در آنجا بود گفت: «یا علی! جواب این اسقف را بده.» علی ـ علیه السلام ـ به اسقف فرمود: «وقتی که شب می‌آید، روز در کجاست؟» اسقف، متوجه جواب شد. و بار دیگر به عمر رو کرد و پرسید: «مرا از زمینی خبر بده که آفتاب فقط ساعتی بر آن تابید و پیش از آن ساعت و بعد از آن اصلا آفتاب بر آن نتابیده است؟» عمر گفت: «از علی ـ علیه السلام ـ بپرس». علی ـ علیه السلام ـ فرمود: «آن زمین، زمین دریای نیل است که وقتی حضرت موسی ـ علیه السلام ـ و پیروانش، از آن گذشتند، از آب خالی شد و آفتاب بر آن تابید و پس از خروج موسی و پیروانش، آب دریا، مجدداً به آن نقطه بازگشت.» اسقف گفت: «آفرین! درست گفتی! مرا به چیزی خبر ده که اهل دنیا هر چه از آن بر می‌دارند، نه کم می‌شود و نه زیاد.» حضرت فرمود: «آن چیز، قرآن و علوم مختلف است.» اسقف گفت: «مرا از اول خونی که در زمین ریخت، خبر ده». حضرت فرمود: «شما می‌گوئید خون هابیل بود که توسط برادرش قابیل بر زمین ریخته شد ولی ما می‌گوئیم که اول خونی که بر زمین ریخت، خون حیض و نفاس حضرت حوّا بوده است». اسقف گفت: «یک مسئله دیگر باقیمانده است و آن اینکه: بگو ببینم خدا در کجاست؟» عمر بن خطاب تا این سؤال را از اسقف شنید، در غضب شد. علی ـ علیه السلام ـ به عمر فرمود: «غضب نکن، من جوابش را می‌دهم. اگر غضب کنی، اسقف گمان می‌کند که ما، در برابر پرسش‌های او وامانده‌ایم.» سپس به اسقف رو کرد و فرمود: «ما روزی نزد رسول خدا ـ صلی الله علیه و آله ـ بودیم. فرشته‌ای نزد رسول خدا آمد، حضرت به فرشته فرمود: «از کجا فرستاده شده‌ای؟» گفت: «از فوق هفت آسمان از نزد پروردگارم.» سپس فرشته دیگری نزد رسول خدا آمد. حضرت به او فرمود : «از کجا به سوی ما اقبال کرده‌ای؟» عرض کرد: «از محل غروب آفتاب از نزد پروردگارم.» خداوند در هر مکان و زمانی که تصور کنی هست. او جهت خاصی ندارد. «وَسِعَ کُرْسِیُّهُ السَّماواتِ وَ الْأَرْضَ» «لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْ‏ءٌ وَ هُوَ السَّمِیعُ الْبَصِیرُ»[4] «لا یَعْزُبُ عَنْهُ مِثْقالُ ذَرَّهٍ فِی السَّماواتِ وَ لا فِی الْأَرْضِ»[5]قدرت او آسمان و زمین را گرفته، او همتایی ندارد و شنوا و بینا است، و ذرّه‌ای از آسمان و زمین بر او پوشیده نیست. اسقف که علی ـ علیه السلام ـ را منبع علم و کمال یافته بود، به حقّانیت دین اسلام پی برد و به دست مبارک علی ـ علیه السلام ـ مسلمان شد.

--------------------------------------------------------------------------------

[1] . اسقف به معنایی پیشوا و رهبر متشخّص مسیحی است و نجران نام محلی است در حدود یمن و آنجا مرکز روحانیون مسیحی بوده و داستان «اخدود» که در قرآن امده مربوط به همین شهر است .

[2] . جزیه، مالیاتی است که غیر مسلمانان به حاکم اسلامی، می‌پردازند تا در مقابل، جان و مال و ناموسشان محفوظ بماند.

[3] . سوره آل عمران. آیه 133.

[4] . سوره شوری.آیه 11.

[5] . سوره سباء.آیه 3.

اَللهُمَ صَلِ عَلی مُحَمّد وَ آلِ مُحَمّد و عَجِل فَرَجَهُم

حقانیت شیعه

شیعه

علی ابن ابیطالب

مناظره

با نظرات ارزنده خود ما را یاری کنید (۱)

نظراتی که بصورت خصوصی ارسال می شوند امکان نمایش و پاسخگویی از طرف مدیر را ندارند

عالی بود

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

ابزار هدایت به بالای صفحه